fbpx

Jak otworzyć własne biuro nieruchomości?

Otworzenie własnego biura nieruchomości, może stać się świetnym pomysłem na biznes, jednak trzeba pamiętać, że rynek nieruchomości rozwija się bardzo dynamicznie. W zeszłym roku (2021) podpisano 564,3 tys. aktów notarialnych dotyczących sprzedaży nieruchomości, czyli o 0,4% więcej niż rok wcześniej. A więc, jak otworzyć własne biuro nieruchomości? – tę kwestię poruszy poniższy artykuł.

Z powodu sporej konkurencji warto już na samym początku, wyznaczyć sobie strategie biznesową, dzięki której Twoja firma będzie wyróżniać się wśród konkurencji. Jeżeli wyspecjalizujesz się w konkretnym obszarze, otrzymasz wiele możliwości rozwijania swojej działalności od bycia negocjatorem mieszkaniowym, po pośrednictwo w handlu nieruchomościami.

Wymogi

Działalność pośrednika w obrocie nieruchomościami nie wymaga już posiadania licencji zawodowej, zezwoleń ani koncesji. Biuro nieruchomości może utworzyć praktycznie każdy, jedyne czego potrzebujesz do tego jest zakup ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Na etapie rejestracji działalności gospodarczej ubezpieczenie OC nie jest wymagane, konieczne jest nabycie go przed wykonaniem pierwszej czynności związanej z pośrednictwem.

Jak otworzyć własne biuro nieruchomości? – krok po kroku

Prawna forma działalności

Pierwszym krokiem w zakładaniu własnego biura nieruchomości jest wybór formy prawnej, w jakiej chcesz je prowadzić. Swoje biuro nieruchomości możesz prowadzić w jednej z poniższych form prawnych:

Jednoosobowa działalność gospodarcza – jesteś przedsiębiorcom, właścicielem swojej firmy i odpowiadasz za nią majątkowo samodzielnie. Reprezentujesz ją, zawierasz umowy, opłacasz podatki i składki ZUS.

Spółka cywilna – podmiotem wszelkich praw i obowiązków są wspólnicy spółki, którzy mają status przedsiębiorcy. Za wszelkie zobowiązania związane z działalnością spółki członkowie odpowiadają wspólnie, solidarnie.

Opodatkowanie działalności

Na tym etapie dokonujesz wyboru formy opodatkowania uzyskiwanych z Twojego biura dochodów. Możesz je opodatkować na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym. W tym opodatkowanie na zasadach ogólnych jest podstawową formą opodatkowania działalności gospodarczej, nie ma też potrzeby zgłaszania takiej formy opodatkowania (o ile nie zdecydowałeś się na inną), ponieważ dochód automatycznie zostanie opodatkowany na ogólnych zasadach. Za to podatek liniowy polega na tym, iż wysokość podatku jest proporcjonalna do podstawy opodatkowania, a co istotne w podatku liniowym nie obowiązuje kwota wolna od podatku.

Kod PKD

Przy otwieraniu własnego biura nieruchomości, należy podać obszar działalności Twojej firmy. W tym celu – już na etapie rejestracji wniosku – określasz kod PKD. Dla biura nieruchomości jest następujący numer:

PKD 68.31.Z – pośrednictwo w obrocie nieruchomościami

Księgowość

Zanim zarejestrujesz swoją działalność gospodarczą, należy podjąć decyzję odnośnie prowadzenia księgowości w swoim biurze nieruchomości. Szczególnie musisz zadecydować, czy księgowość chcesz prowadzić sam czy powierzyć innej osobie – wyspecjalizowanemu podmiotowi. Musisz to wiedzieć przed złożeniem wniosku o wpis firmy do rejestru, ponieważ we wniosku będziesz zobowiązany wskazać miejsce przechowywania dokumentów księgowych.

Przedsiębiorcy często decydują się także na księgowość internetową. Współpraca z internetowym biurem rachunkowym polega na tym, że samodzielnie wprowadzasz dokumenty księgowe do systemu, a one są sprawdzane przez ekspertów pod kątem ich poprawności. Zazwyczaj jest to rozwiązanie zdecydowanie bardziej opłacalne finansowo niż tradycyjne biuro rachunkowe.

Zarejestrowanie działalności

–> poprzez CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) rejestruje się jednoosobowe działalności gospodarcze oraz wspólników spółek cywilnych. Bezpłatny wniosek o wpis możesz złożyć przez stronę, na miejscu w urzędzie, telefonicznie lub listem poleconym.

–> poprzez KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) podlegają spółki handlowe oraz stowarzyszenia. Wniosek o wpis składa się na urzędowym formularzu bezpośrednio w sądzie rejestrowym lub za pomocą platformy zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Takie zarejestrowanie działalności wiąże się z opłatą, jest ona zależna od rodzaju wpisu, jakiego dokonujesz.

Konto bankowe firmy

Ostatnim krokiem w procesie zakładania biura nieruchomości jest założenie firmowego konta bankowego. Zgodnie z przepisami, jeżeli chcesz dokonywać transakcji, których stroną jest inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość transakcji przekracza 15 000 zł, musisz założyć rachunek bankowy dla Twojej firmy. W innych sytuacjach nie musisz dokonywać rozliczeń z odrębnego konta, a o swoim rachunku bankowym musisz poinformować właściwy urząd skarbowy oraz ZUS.

Biuro nieruchomości – marketing

Niezwykle ważnym elementem otwierania własnej działalności, jest jej widoczność w internecie. Dzięki odpowiednim technikom Twoje biuro zdobędzie większą rozpoznawalność, a co za tym idzie – zdobędzie więcej potencjalnych klientów. Dobrze poprowadzona i przejrzysta strona doda Twojej firmie profesjonalizmu. Ponadto szanse Twojej działalności na wyróżnienie się na tle konkurencji zwiększą się wraz z powstaniem strony internetowej Twojego biura nieruchomości, ale także za pośrednictwem wizytówki Google oraz obecności na portalach społecznościowych. Więcej o marketingu Twojego biura znajdziesz w tym artykule.

Możliwości są nieograniczone! Nie musisz jednak robić wszystkiego naraz. Napisz do nas, chętnie podpowiemy Ci jakie rozwiązania będą idealne dla Twojego biura → biuro@centrumposrednika.pl

Koszty wiążące się z własnym biurem nieruchomości

Pomimo tego, że sama rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna, to należy pamiętać, o koniecznym obowiązku opłacania comiesięcznych składek ZUS. Początkujący przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania przez pierwsze 6 miesięcy z „ulgi na start”, a następnie przez kolejne 24 miesiące z ZUS-u preferencyjnego.

  • Podstawowym kosztem założenia biura nieruchomości jest przede wszystkim wynajęcie lokalu na biuro. Może to być choćby jeden lub dwa pokoje w biurowcu i to niekoniecznie w centrum miasta, choć im bliżej centrum, tym lepiej. Bardzo ważne jest to, aby była to profesjonalna przestrzeń, przeznaczona do rozmów z klientami, podpisywania umów oraz przechowywania dokumentów.
  • Dodatkowym, ale niezbędnym wydatkiem jest wyposażenie Twojego biura. Laptop, aparat fotograficzny oraz samochód służbowy – to podstawa, bez której nie obędzie się agent nieruchomości.

Programy CRM

Na rynku jest wiele różnych CRM-ów do wyboru. Stanowią one podstawę organizacji pracy w biurze. Zacznij korzystać z jednego z nich na samym początku, jak otwierasz biuro, bo już wtedy budujesz bazę klientów. Zrobiliśmy porównanie tych programów za Ciebie. Wybierz ten najbardziej dostosowany do Twoich potrzeb w tym artykule.

Jeżeli masz w planach otworzenie własnego biura nieruchomości, to są podstawowe kwestie, z jakimi przyjdzie Tobie się zmierzyć. Na początku związane to będzie z wieloma formalnościami. W razie problemów pomożemy Tobie z założeniem własnego biura nieruchomości tutaj.

Zobacz więcej artykułów