fbpx

Księga znaku

Budowanie swojego wizerunku w branży nieruchomości jest nie lada wyzwaniem. Wśród ogromu kwestii, którymi należy się zająć jak formalności czy organizacja, zwykle poprzystajemy na podstawowych rozwiązaniach. Tak jest w przypadku logo. Profesjonalnie wykonany znak graficzny wydaje się być wystarczający, a tworzenie księgi znaku – jedynie stratą czasu i pieniędzy. Nic bardziej mylnego. Dlaczego?Przede wszystkim logo, które reprezentuje Twoją firmę, nie może tylko dobrze wyglądać, ono musi też świetnie pracować. Taki zabieg ułatwi Twoją pracę oraz oraz zapewni rozwój Twojej działalności.

Dlaczego to takie ważne?

Księga znaku to swoista instrukcja obsługi logo. Powinna ona zawierać wszystkie ustalone wytyczne, dzięki którym Twój znak graficzny jest poprawnie używany i spełnia swoje zadanie.

Materiały marketingowe to podstawa wizerunku Twojego biura, a do solidnego ich przygotowania potrzebujesz logo oraz jego księgi znaku. To właśnie za jej zasługą graficy, drukarnie, twórcy stron internetowych oraz menadżerowie innych firm nie popełnią błędu przy tworzeniu i umieszczaniu twojego znaku graficznego na materiałach reklamowych. Co więcej, masz gwarancję, że niezależnie od sytuacji, Twoje logo będzie spójne z jego założeniem i całościowym wyglądem, że będzie dokładnie takie, jakim stworzyłeś go dla swojego biura.

Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?

Symbolika i powołanie

Każde logo posiada swoją genezę powstania. Może to być element historii firmy, sentyment, nawiązanie czy inspiracja. Powinno ujmować przesłanie, jakie ma za sobą nieść. Wtedy osoby trzecie, nieobecne przy jego powstawaniu mogą zrozumieć, na czym polega specyfika tej grafiki, co ułatwi im – jak i Tobie – pracę.

Informacje te są też niezwykle istotne na etapie rejestrowania nowego znaku w Urzędzie Patentowym oraz podczas ewentualnych konsultacji prawniczych w sprawie praw autorskich.

Podstawowa wersja znaku

To zdecydowanie najbardziej kluczowy element identyfikacji wizualnej firmy. W zależności od projektu, może zawierać logotyp (logo oparte tylko o typografię) bądź zestawienie sygnetu (element graficzny logo) i nazwy firmy. Stworzenie obu wersji jest niezwykle przydatne w procesie oznaczania materiałów reklamowych. Projekty i materiały, na których chcesz zmieścić swoje logo wymagają innych np. parametrów czy kolorystyki grafiki. Podstawowa wersja jest w takiej sytuacji uniwersalna i zajmuje minimalną przestrzeń, tak aby była w stanie przystosowywać się do każdego materiału.

W podstawowej wersji znaku można ukazać logo w kontrze, czyli na jasnym i ciemnym tle oraz w orientacji pionowej (element graficzny pod nazwą) i poziomej (element graficzny na wysokości nazwy). Na niektórych materiałach wizerunkowych, gdy pozwala na to miejsce, możliwe jest zamienne korzystanie z obu wersji logo, ponieważ obie są poprawne.

Alternatywne wersje znaku

Przygotowanie alternatywnych wersji znaku pozwala na zachowanie spójności identyfikacji bez względu na obszar materiałów promocyjnych, do jakich jest przystosowywany. Na tym etapie umieszczane są w księdze wszystkie potencjalne wersje logo, których można użyć, aby dobrze pracowały.

Zalicza się do nich:

  • logo z claimem (hasłem firmowym)
  • wersja achromatyczna (w szarościach)
  • wersja monochromatyczna (w jednym kolorze, spójnym z kolorystyką opisaną w dalszej części księgi znaku).

Niektóre znaki mogą również występować w wersji skróconej, wykorzystującej tylko sam sygnet (element graficzny) lub część typograficzną. Najlepiej stworzyć jak najwięcej wersji, tak aby w wyjątkowej sytuacji, użyć możliwie najbardziej dopasowanego formatu.

Konstrukcja logo

Ten element księgi znaków wygląda za każdym razem inaczej. Wiemy, że stworzenie szczegółowego opisu budowy Twojego logo, może być bardzo trudne, czasochłonne, a ostatecznie zupełnie nieczytelne dla odbiorcy. Dlatego graficy zalecają skorzystać z siatki graficznej, na której umieszczają Twoje logo, abyś Ty mógł dokładnie określić jego proporcje i parametry. Największa trudność pojawia się, gdy Twoje logo posiada efekty trójwymiarowe, przestrzenne, które po prostu trzeba szczegółowo i przejrzyście opisać.

Pole ochronne oraz pole minimalne znaku

Znak graficzny ma swoją przestrzeń (pole ochronne), która nie może zostać naruszona przez inne elementy pojawiające się na materiale, np. tekst albo obiekty, które nie są jego częścią. Zaburzają one spójność, przejrzystość i odpowiedni odbiór Twojego logo. Pole ochronne ma zapewnić czytelność grafiki, na wszelkich materiałach, na których będzie stosowany. Określamy tutaj również pole podstawowe znaku, które określa odległość logo od krawędzi dokumentów, tak aby elementy grafiki nie zostały przycięte w niefortunnym miejscu.

Kolorystyka logo

Mówiąc o kolorystyce logo, mamy na myśli zarówno kolor grafiki, jak i czcionki. Jest to istotne, ponieważ należy przewidzieć, jak dostosować kolory, tak aby były czytelne na każdym tle, do jakiego muszą się przystosować. Dodatkowo kolory powinny być na stałe częścią Twojej identyfikacji wizualnej i być widoczne, przy każdej możliwej okoliczności, aby odbiorcy kojarzyli ten kolor z Twoją agencją. Zyskujesz na takiej spójności, dlatego dobranie kolorów jest ogromnie ważne.

Kolorystyka logo powinna być określona w CMYKu, Pantonie, RGB, folii ORACAL, a czasem również w RALu.

Warto zwrócić uwagę na psychologiczne znaczenie poszczególnych kolorów, które będą wzbudzać w Twoim odbiorcy określone wrażenia o firmie.

Typografia logo

Wstawiając tekst do logo, decydujemy się na któryś rodzaj czcionki. Zarówno w nazwie klienta, jak i haśle firmowym, występującym jako „dopisek” do logo (tzw. claim) zastosowana zostaje rodzina czcionek, którą należy dokładnie określić w księdze znaku. W przeciwnym razie odtwórca nie będzie wiedział, jakiego fontu użyć i zastosuje niezgodny z oryginałem, co zaburzy spójność i będzie wyrazem braku profesjonalizmu. Wiemy, że o konsekwentny wizerunek firmy należy zadbać.

Skalowanie i minimalne rozmiary znaku

Logo nie może występować w mniejszych, niż ustalone, rozmiarach, ponieważ traci na czytelności, a to rzutuje na wizerunek firmy. Właśnie dlatego ważne jest określenie minimalnych rozmiarów logo dla druku (w milimetrach) oraz dla monitorów (w pikselach). Sprawdzając czytelność znaku, ustalamy dopuszczalny minimalny rozmiar podstawowej wersji znaku (pionowej i/lub poziomej) oraz wersji z claimem. 

Przystosowanie do tła

Tło jest wyznacznikiem tego, jakiej wersji logo należy użyć. Logo może występować w pełnym kolorze albo w swojej uproszczonej wersji monochromatycznej lub achromatycznej, wszystko zależne jest od tła. Nie chcemy, aby tło przygaszało logo lub gryzło się z jego kolorami. W końcu tło ma estetycznie wypełniać znak graficzny i podkreślać jego atuty. Warto ustalić tutaj z grafikiem zarówno nasycenie koloru tła, na którym znak pełno kolorowy jest wciąż czytelny, jak i zasady stosowania logo na zdjęciach. Wszystkie te działania mają na celu uchronić przed niewłaściwym i nieczytelnym zastosowaniem logo.

Niedopuszczalne modyfikacje

Zamieszczenie tej informacji jest jednym z najważniejszych elementów. Są to zebrane przykłady najczęściej popełnianych błędów, takich jak m. in. dodawanie elementów w polu ochronnym, zmiana proporcji znaku, dodawanie cieni, zmiana kolorystyki czy umieszczanie logo na niewłaściwym tle. Im bardziej szczegółowo wymienione i opisane są przykłady, tym lepiej dla znaku identyfikacji graficznej. Taki zabieg uchroni logo przed wszystkimi niekorzystnymi zmianami, które może nanieść odtwórca logo. Dzięki opisaniu tego, na co może sobie pozwolić – a na co nie – przy odtwarzaniu grafiki, masz pewność, że Twoje logo będzie zaprezentowane dokładnie tak, jak to sobie wyobrażasz.

Dodatki

Oprócz wszystkich powyższych elementów, w księdze znaku znajdziesz też pliki z załączonymi pdf w różnych rozszerzeniach i wariantach logo. Zarówno podstawowa wersja znaku jak i jego alternatywne formy są zapisywane w najczęściej wykorzystywanych formatach plików. Najbardziej popularne to: .ai .cdr .pdf .eps .jpg. Osoby pracujące ze znakiem, które otrzymają dostęp do wspomnianych plików, nie będą miały problemu z jego reprodukcją na wszelkich nośnikach.

Pamiętaj, że sam znak nie odpowie na wszystkie pytania i problemy, które pojawiają się podczas jego stosowania. To właśnie księga znaku powinna być naturalną kontynuacją prac kreatywnych nad logo i zawierać bardzo starannie opracowane zasady, które ułatwią wszystkim pracę.